Brokolice je darem přírody a právem označovaná za nejzdravější zeleninu

Brokolice se řadí se proto mezi superpotraviny

Vypadá jako zelený květák a obsahuje přímo poklad pro naše zdraví. A proč je to superpotravina? Je především plná vitamínů C, A, D, E, B2, B6, obsahuje železo, beta-karoten, kyselinu listovou a spoustu minerálních látek, např. fosfor, vápník, hořčík, síru a hlavně draslík, který pomáhá snižovat krevní tlak.

Můžeme tak tvrdit, že brokolice je přímo vitamínová bomba. Květák všichni známe, brokolice teprve nedávno zazářila v našich kuchyních. Je oblíbenou potravinou pro svoji chuť, snadnou přípravu a je velmi dobře dostupná. Měli bychom ji častěji zařazovat do svého jídelníčku, protože zlepšuje trávení, posiluje srdce, upravuje poruchy spánku a podporuje látkovou výměnu. Také má dobrý vliv na náš cévní systém.

Ve srovnání s jinými druhy zeleniny obsahuje velké množství sulforafanu, který dokáže snižovat nebezpečné volné radikály a tvoří enzymy, které dokážou detoxikovat látky způsobující rakovinu. Jsou jedni z nejsilnějších protirakovinných sloučenin. Jsou jí také připisovány i účinky při snižování rizika infarktu.

Brokolice obsahuje velké množství pro zdraví prospěšných látek

Nobsahuje skoro žádné sacharidy, proto ti, co potřebují dát nějaké to kilo dolů, měli by ji zařazovat do svého jídelníčku pravidelně. Brokolice má v sobě i hodně vlákniny, která zpomaluje příjem potravy. Váže na sebe hodně vody, proto je účinná v boji s nadbytečnými kilogramy. Proto pokud chcete zhubnout, jezte brokolici. Může se jíst i syrová, nebo 5-10 minut povařená, nejlépe v páře, tak neztratí ani svou krásnou barvu.

Brokolice je plná vitamínů

Brokolice se dá jíst i syrová v zeleninových salátech, jako příloha k masu a bramborám, dobrá volba jsou polévky, nebo zapečená v troubě. Jako novinka se osvědčila do nápojů, připravovaných ve smoothie – (nápojový mixér, který rozmixuje všechny běžné druhy zeleniny, ale i ledové kostky) spolu třeba s avokádem a ořechy. Rozmixovaná je vhodná i pro malé děti jako příkrm.

Jak je vidět, našemu zdraví může brokolice jen prospět

…tak si připravíme něco dobrého, méně obvyklého:

Brokolicová bábovka

Potřebujeme: 1 brokolici, 200 g strouhaného sýra, 200 g drobně nakrájené šunky, 5 vajec, 300 g polohrubé mouky, 1 palici česneku, prášek do pečiva, sůl, pepř, muškátový oříšek, 150 ml mléka

Postup: brokolici povaříme asi 5 minut, necháme okapat, pak ji pokrájíme nadrobno a přidáme další ingredience. Promícháme a nalijeme do vymazané a moukou vysypané formy a pečeme asi hodinu. Může se jíst teplá i studená, obložená ještě třeba rajčaty, paprikou, okurkou. Nechte si chutnat.

Vyzkoušejte další zdravé  recepty